بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از مصالح پرکاربرد در ساختمان به خصوص برای ساخت دیوارها و سقف‌ها است. بلوک‌های سیمانی عمدتا از آب، سیمان و سنگدانه ساخته شده‌اند، اما ترکیبات متفاوتی نیز در ساخت بلوک سیمانی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد. بلوک‌ها را می‌توان براساس ویژگی‌های مختلف مثل وزن، ظاهر، اندازه، کاربرد و غیره دسته‌بندی کرد. قیمت بلوک سیمانی بر اساس نوع آن متغیر است.

در دسته‌بندی بلوک‌های سیمانی براساس وزن، بلوک‌هایی با وزن بین 500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب بلوک سیمانی رده یک، با وزن بین 700 تا 1000 بلوک سیمانی رده دو، وزن 1000 تا 1700 بلوک رده سه و در نهایت بلوک سیمانی با وزن  1700 تا 2000 رده چهار نامیده می‌شوند. از نظر کاربردی نیز بلوک‌ها را می‌توان به دسته‌های بلوک دیواری توکار، بلوک نمادار، بلوک تیغه‌ای، بلوک ستونی و بلوک سقفی تقسیم‌بندی کرد.

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس از انواع بلوک‌های سیمانی است. این بلوک‌های متخلخل از طریق فرایند هوادهی اتوکلاو و از مصالحی مثل آب، ماسه، آهک، سیلیس و پودر آلومینیوم تولید می‌شوند. وجود حباب‌های هوا در بلوک هبلکس باعث شده است که عایق خوبی در برابر گرما باشند. قیمت هبلکس براساس ضخامت آن تعیین می‌شود، که می‌توانید برای استعلام قیمت و خرید به وبسایت سیوان لند مراجعه کنید. از ویژگی‌های منحصر به فرد بلوک هبلکس می‌توان به برش خوردن راحت آن و ضایعات کمتر، مقاومت حرارتی و مقرون به صرفه بودن آن‌ها اشاره کرد. این بلوک‌ها همچنین به انجام کار سرعت می‌بخشند.

نکته قابل توجه در مورد بلوک هبلکس ای است که چون مقاومت فشاری آن‌‌ها پایین است، در دیوارهای باربر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. و معمولا تنها برای دیوارهایی که بار زیادی را تحمل نمی‌کنند از  بلوک هبلکس استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگر این است که برای اجرای دیوار با بلوک هبلکس از ملات استفاده نمی‌شود. برای اجرای بلوک‌های هبلکس از چسب‌ بلوک هبلکس استفاده می‌شود، که در بازار نیز با همین نام فروخته می‌شوند.

ماسه در مصالح ساختمانی

ماسه‌ها از مصالح مهم ساختمانی هستند. ماسه‌ها، سنگدانه‌هایی با ابعاد بین 0.063 تا 2 میلی‌متر هستند. آن‌ها را می‌توان به طور طبیعی در سواحل دریای و رودخانه‌ها پیدا کرد. پرکاربردترین ماسه، ماسه شماره 06 است که مشخصات دقیق آن را می‌توانید در استاندارد 302 مطالعه و قیمت ماسه 06 را می‌توانید از طریق لینک مشاهده کنید. ماسه 06 از این نظر پرکاربرد است که از آن می‌توان برای تمام مصارف بتن‌ریی و تمام قطعات بتنی استفاده کرد. 

انواع ماسه‌هایی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند یا ماسه‌های طبیعی هستند که می‌توان آن‌ها را از طبیعت استخراج کرد، یا ماسه‌های شسته که ترکیبی از خاک و ماسه‌اند، و یا ماسه‌های شکسته که گوشه‌های تیزی دارند و از آسیاب کردن سنگ‌های معدنی به دست می‌آیند. ماسه‌ها را می‌توان از نظر ترکیب شیمیایی نیز دسته‌بندی کرد، که هرکدام وسژگی‌هایی خاص از خود نشان می‌دهند. ماسه‌ها می‌توانند دارای ترکیبات سیسیلی، الوینی، زیرکونیوم، کرومیت و شاموت باشند.

آشنایی با بتن

بتن ترکیبی از آب، سیمان و سنگدانه است. این ماده‌ی پر استفاده در صنعت ساختمانی انواع مختلف با مزایای مختلف دارد. برای مثال یکی از انواع بتن، بتن آماده می‌باشد که در همان کارخانه میکس و آماده شده و سپس با ماشین‌های میکسر به محل پروژه منتقل می‌شود. آماده بودن بتن به این معناست که دیگر لازم نیست سازندگان کاری برای آماده کردن آن از پیش انجام دهند و به محض رسیدن آن به محل پروژه می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. قیمت بتن آماده بسته به کارخانه‌ی سازنده‌ی آن متفاوت است.

در مورد بتن‌ها اصطلاحی وجود دارد به نام عیار بتن. عیار بتن نشان دهنده میزان سیمان به کار رفته در بتن است. بتن با عیار 250 تا 350 برای ساخت لارد، تیر و ستون؛ بتن با عیار 400 برای ساخت شاه تیر بتنی پیش تنیده و …؛ بتن عیار 500 برای ساخت آزادراه، جاده و … استفاده می‌شود.