سیمان

سیمان معمولا به صورت پودر و پاکتی فروخته می‌شود. از ترکیب پودر سیمان برای تولید ملات و بتن استفاده می‌شود. سیمان در انواع مختلفی تولید می‌شود و همین امر هم باعث تفاوت قیمت سیمان امروز کارخانجات مختلف شده است. رایج‌ترین نوع دسته بندی سیمان، بر اساس تیپ‌های مختلف آن است که آن را به 5 نوع مختلف تقسیم می‌کند.

سیمان تیپ 1 همان سیمان معمولی است که معمولا از آن استفاده می شود. که خود آن نیز بر مبنای مقاومت 28 روزه، به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود. سیمان تیپ 2 با کم شدن درصد C3A نسبت به نوع قبلی حرارت هیدراسیون کمتری دارد و مقاوم‌تر است. سیمان تیپ 3 زمان گیرش برابر با تیپ 1 دارد، اما مقاومت اولیه آن به سرعت زیاد می‌شود. از سیمان تیپ 4 به خاطر این که حرارت هیدراسیون بسیار پایینی دارد در بتن‌ریزی با حجم بالا استفاده می‌شود. از سیمان تیپ 5 هم در مکان‌هایی که احتمال حمله سولفاتی وجود دارد استفاده می‌شود.

بتن آرمه 

یکی از رایج‌ترین انواع بتن، بتن آرمه یا بتن مسلح است. بتن آرمه مشکل عدم مقاومت کششی بتن‌های معمولی را برطرف کرده است. از دلایل نام‌گذاری این نوع بتن به بتن مسلح، مسلح کردن بتن با آرماتور بندی است. زیرا که عموما برای مسلح کردن بتن از مقاطعی مثل میلگرد تقویتی یا صفحات فلزی استفاده می‌شود. بتن مسلح خود انواع مختلفی دارد که در زیر برخی از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

متداول‌ترین روش مسلح کردن بتن، با میلگرد است. برای مسلح کردن بتن با میلگرد، اغلب از میلگرد آجدار استفاده می شود، زیر آج‌های روی آن باعث می‌شود که میلگرد بیشتر با بتن درگیر شود. نوع دیگری از بتن آرمه، بتن پیش تنیده است که اغلب در پروژه‌های عمرانی بزرگ از آن استفاده می شود. این نوع بتن آرمه به نحوه و اندازه دلخواه تنش کششی ایجاد می‌کند.

فرغون

فرغون یک چرخ دستی است که در ساخت و ساز از آن برای حمل مصالح استفاده می‌کنند. فرغون دارای یک چرخ در جلو و دو دسته در عقب برای حمل آن است. جالب است بدانید که به جز آن شکل قدیمی فرغون که در ذهن همه است، فرغون انواع مختلفی دارد، اعم از فرغون کشاورزی، لوله‌ای، پروفیلی، پروفیلی-لوله‌ای و فرغون بنزینی.

در هنگام خرید فرغون باید به چند نکته توجه شود. یکی از آن‌ها وزن فرغون است. دلیل مهم بودن وزن فرغون این است که اگر خود فرغون سنگین باشد، با اضافه شدن بار بر روی آن حمل کردنش برای کارگر سخت خواهد شد. از عوامل تاثیرگذار بر وزن فرغون، نوع و ضخامت ورق و شاسی به کار رفته در آن است.

ارتفاع برج میلاد

برج میلاد، بلندترین برج ایران است و به نمادی برای شهر تهران تبدیل شده. ارتفاع برج میلاد به 435 متر می‌رسد. هم‌چنین ارتفاع برج میلاد از سطح دریا 1444 متر است. زیربنای این برج 13 هزار متر مربع است و همین موضوع آن را از نظر وسعت کاربری سازه، به رتبه یک تبدیل کرده است. ساخت برج میلاد در سال 74 آغاز و نهایتا بعد از 13 سال، در سال 87 به پایان رسید.

برج میلاد با ارتفاع 435 متری دارای 12 طبقه است. ارتفاع بالاترین طبقه‌ی این برج به 312 متر می‌رسد. بر روی این طبقه آخر هم دکل مخابرتی آن قرار دارد که ارتفاعش به حدود 120 متر می‌رسد. کاربرد اصلی برج میلاد به عنوان برج مخابراتی، رادیویی و تلویزیونی می‌باشد.