یک ساختمان از چه چیزهایی تشکیل شده؟

ساختمان‌ها نوعی سازه هستند که شامل پی، دیوارها، کف، سقف، دودکش، لوله کشی و خدمات ساختمانی، سکوهای ثابت، ایوان، بالکن، قرنیز یا برجستگی و ... می‌باشد. اگر بخواهیم اجزای اصلی ساختمان را دسته بندی کنیم، آن‌ها در 12 بخش قرار می‌گیرند که عبارتند از:

1.    سقف

2.    جان پناه

3.    تیر سر در

4.    تیر

5.    ستون

6.    لایه نم گیر

7.    دیوارها

8.    کف

9.    پی

10.                       فونداسیون

11.                       پایه ستون

12.                       درب و پنجره

پل‌ها گذرگاه‌هایی برای عبور

این قطعات یکی از قدیمی ترین فعالیت‌های بشر است که با استفاده از مصالح گوناگونی همچون چوب، سنگ، الیاف گیاهی و آهن آلات مختلف ساخته می‌شده. در واقع پل یک سازه‌ی اتصال دهنده بین بخش‌های مختلف جدا شده مانند دو کشور، دو ساحل، اقیانوس به دیگر موارد می‌باشد. از انواع پل‌ها می‌توان به پل خرپا، طره‌ای، قوسی، معلق، کابلی، متحرک، اسلب و  پل‌های باکس تیر اشاره کرد. پل‌ها دارای بخش‌های گوناگونی هستند که عبارتند از:

·       عرشه

·       تکیه گاه

·       توده

·       اسکله

·       تیر آهن

·       مسیر راه آهن

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه نوع یک پل را تعیین می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عواملی همچون: محل احداث پل، نوع کاربری، نوع فونداسیون و تکیه گاه‌های آن‌ها، نوع مصالح مصرفی در سازه‌های پل، نوع گذرگاهی که برای پل طراحی می‌شود، عوامل اقتصادی، امکانات اجرایی و نحوه‌ی اجرای طرح، مقیاس، موانع موجود در مسیر، مسیر دسترسی به پروژه و... در انتخاب نوع پل دخالت دارند.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا به عبارت دیگر باغ سبز، فضایی روی پشت بام خانه‌ها است که به منظور تفریح، ساهی و پناهگاه و ... ساخته می‌شود. این فضا می‌تواند کمک زیادی به شما برای در امان ماندن از استرس‌های روزانه و آرامش ناشی از حضور در فضای سبز کند. از مزایای روف گاردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       استفاده از این سقف‌ها سبب جذب گرمای بیشتر به جای بازتاب آن شده و به نوعی عایق برای سقف‌ها به شمار می‌رود. در نتیجه می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد.

·       روف گاردن سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده و با از بین بردن ذرات و آلاینده‌ها سبب تولید اکسیژن نیز می‌شود.

·       این فضا سبب کاهش سرعت رواناب‌ها که یکی از عوامل اصلی ایجاد سیلاب هستند، می‌شود.