قیمت مصالح ساختمانی

به تمامی مصالحی که در مرحله سفت‌کاری ساختمان استفاده می‌شوند، مصالح ساختمانی پایه می‌گویند. مصالح ساختمانی را می‌توان به مصالح پودری، مصالح دانه‌ای، بتن و فراورده‌های آن، انواع بلوک، انواع تیرچه و فوم و قالب سقف، افزودنی‌ها و … تقسیم‌بندی کرد.

قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شوند. که از این میان می‌توان به میزان عرضه و تقاضا، قیمت دلار، کیفیت آن مصالح و کارخانه تولید کننده آن و هزینه مواد اولیه تولید مصالح به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت مصالح اشاره کرد.

قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی

سیمان را می‌توان از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی پایه دانست. سیمان معمولا در کیسه‌های 50 کیلویی عرض می‌شود. از حدود دو سال پیش سیمان در ایران در بازار بورس عرضه شد تا بر قیمت آن نظارت صورت بگیرد. قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی امروز را میزان تقاضا و عرض آن مشخص می‌کند. سایت سیوان لند یکی از بهترین مراجع برای استعلام گرفتن قیمت روز سیمان است.

سیمان پودری است خاکستری رنگ که از ترکیب آن با آب ماده‌ای خمیری به دست می‌آید که خاصیت چسبندگی دارد. سیمان در انواع یا به اصطلاح تیپ‌های مختلفی تولید می‌شود که از تیپ 1 تا تیپ 5 دسته بندی می‌شوند و در سیمان تیپ 5 حرارت هیدراتاسیون کمترین مقدار است. بر اساس شرایط محیطی که قرار است از سیمان استفاده کرد، باید تیپ مناسب آن انتخاب شود.

از ترکیب سیمان با مصالح دیگر می‌توان انواع مختلفی از ملات‌ها را به دست آورد که هرکدام استفاده خاص خود را دارند. بتن و ملات ماسه سیمان (که از آن به عنوان ملات آجرچینی، سرامیک‌کاری، کاشی‌کاری و … استفاده می‌شود) از مهم‌ترین استفاده‌های سیمان هستند.

قیمت شن و ماسه

شن و ماسه یکی دیگر از مصالح پر استفاده در ساختمان سازی هستند. شن‌ها و ماسه‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و به طور کلی به سنگدانه‌های بین 0.06 تا 2 میلی‌متر ماسه و به سنگدانه‌های بین 2 تا 6 میلی‌متر ماسه می‌گویند. هر کدام از شن و ماسه را نیز بر اساس اندازه و شکل می‌توان به دسته‌های دیگری تقسیم کرد که قیمت شن و ماسه هم بر اساس همین نوع آن‌ها مشخص می‌شود.

شن و ماسه‌ها را به طور کلی می‌توان به شن و ماسه طبیعی، شکسته و شسته تقسیم کرد. شن و ماسه طبیعی همان طور که از اسمشان پیداست، به طور مستقیم از طبیعت استخراج می‌شوند. شن و ماسه‌های شکسته با استخراج سنگ‌های بزرگ و شکستن آن‌ها و خرد کردنشان در کارخانه‌ها به دست می‌آیند. در آخر، شن و ماسه شسته نیز شن و ماسه‌ای هستند که پس از دانه بندی و سرند شدن شسته می‌شوند تا گرد و غبار و خاک آن‌ها گرفته شود و کارایی آن‌ها برای ساخت بتن افزایش پیدا کند.