فوم سقفی

فوم سقفی از جمله مصالح جدید در صنعت ساختمان به شمار می‌رود که از آن به عنوان جایگزینی بلوک در سقف‌های تیرچه‌ای استفاده می‌کنند. فوم سقفی که به آن یونولیت سقفی و پانل فومی هم می‌گویند، از جنس پلی استایرن اکسترود شده است. فوم‌های سقفی به شکل مکعب مستطیل‌های سفید رنگی هستند که در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و با توجه به نوع تیرچه، باید از فوم سقفی با ابعاد مناسب استفاده کرد.

به جز سایز، فوم‌های سقفی در دانسیته‌های نتفاوتیی نیز تولید می‌شوند؛ که هر دو عامل دانسیته و سایز بر قیمت فوم سقفی تاثیرگذار هستند. دانسیته مناسب برای فوم‌هایی که در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند بین 7 تا 8 است. استفاده از فوم سقفی با دانسیته پایین‌تر باعث می‌شوند که فوم عایق خوبی در برابر صوت و گرما و سرما نباشد، با راه رفتن همسایگان طبقه بالا سقف بلرزد، در حین اجرای کار احتمال شکستن فوم وجود داشته باشد و … .

 

با توجه به این که دانسیته (جرم واحد حجم) بر قیمت فوم تاثیر می‌گذارد، استفاده از فوم‌هایی با دانسیته بالاتر از 8 برای ساخت و ساز باعث بالا رفتن هزینه و مقرون به صرفه نبودن فوم می‌شود. اما علی ای الحال استفاده از فوم سقفی به جای بلوک در سقف‌های تیرچه‌ای مزایای متعددی به همراه دارد.

مصالح ساختمانی

 

مصالح ساختمانی شامل تمام اقلامی هستند که در مرحله سفت کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصالح ساختمانی را می‌توان به دسته‌های مصالح پودری، مصالح دانه‌ای، بتن و فراورده‌های بتنی، آجرها، سنگ‌های نما، انواع تیرچه، فوم و یونولیت، قالب‌های سقف، افزودنی‌های، چسب‌ها، ملات‌ها و … تقسیم‌بندی کرد. کیفیت هر کدام از مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی روی کیفیت سازه دارد و هم‌چنین طبیعتا قیمت مصالح ساختمانی باکیفیت، بیشتر است.

بلوک سیمانی

بلوک‌های سیمانی یکی از انواع مصالح ساختمانی هستند که از آن‌ها برای ساخت سقف، دیوارها و دیگر قیمت‌های ساختمان می‌توان استفاده کرد. جزء اصلی سازنده بلوک‌های سیمانی، همان‌طور که از نامشان پیداست، سیمان است. برای ساخت این بلوک‌ها سیمان پرتلند، سنگدانه و آب به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب و سپس عمل آوری یا کیورینگ می‌شوند. که عمل آوری بلوک سیمانی می‌تواند با آب، گرما و یا بخار آب باشد.

قیمت بلوک سیمانی متاثر از عوامل متعددی از جمله نوع بلوک (برای مثال صنعتی یا معدنی)، ابعاد بلوک، تعداد جداره‌های بلوک، کیفیت بلوک و … بستگی دارد. در هنگام خرید بلوک‌های سیمانی باید دقت کنید که با توجه به نوع سازه و محل مورد نظر برای استفاده از آن، بلوک مناسب را انتخاب کنید. شرایط آب و هوایی نیز از دیگر مواردی است که در هنگام انتخاب بلوک سیمانی باید به آن دقت کنید. برای مثال بهتر است در مناطق گرم و مرطوب از بلوک سیمانی سبک چند جداره استفاده شود.

 

بلوک‌های سیمانی را براساس وزن آن‌ها به بلوک‌های سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می‌کنند. از تفاوت‌های بلوک سیمانی سبک با سنگین، می‌توان به مواد اولیه و میزان مقاومت آن‌ها اشاره کرد. در ساخت بلوک سنگین از شن و ماسه استفاده می‌شود، اما در ساخت بلوک سبک از پوکه‌های صنعتی یا معدنی استفاده می‌کنند. همین امر هم باعث تفاوت در وزن آن‌ها و در نتیجه تفاوت در میزان مقاومتشان می‌شود.